Når du skal vælge dit webhotel, er der mange parametre, du skal tænke over. En af de ting er, hvorvidt du skal have dit webhotel placeret hos en udenlandsk eller en dansk udbyder. Der findes ufattelig mange udbydere i udlandet, som har nogle gode og konkurrencedygtige priser. Det er dog ikke altid, at produktet følger med. Det skal man selvfølgelig være opmærksom på, inden man køber sit webhotel. Her i blogindlægget diskuterer vi, hvorvidt du skal have dit webhotel i Danmark eller udlandet.

Hvad land er dine besøgende fra?

Når du skal beslutte, hvor dit webhotel skal ligge, skal du først og fremmest tænke over, hvor dine besøgende kommer fra. Du skal også tage stilling til dit domæne. Har du et .dk domæne bør du altid gå efter et webhotel i Danmark. Søgemaskinerne kigger nemlig på, hvor et domæne bliver hostet. Det kan have positiv indvirkning på placeringen i søgemaskinerne i det land. Særligt hvis du driver din hjemmeside ud fra et forretningsmæssigt perspektiv er det vigtigt at tage forbehold for. Nogle lande er generelt bedre at hoste i end andre. Danmark er et godt hostingland med hurtige firmaer. Vælger du et land ude i østen er det ikke sikkert, at du får samme oplevelse. Alt dette kan du finde frem til ved en simpel søgning på internettet.

Supporten er vigtigt

En anden umiddelbar fordel ved at vælge at have sit webhotel i Danmark er, at det vil være nemmere at få support. Du kan skrive og tale med dem på dansk, og der vil være færre misforståelser. Samtidig er det ikke alle webhoteller i udlandet, der har døgnsupport. Vælger du derfor en udbyder i en anden tidszone, kan det give nogle problemer. Det vil det ikke gøre i Danmark. Supporten er også på arbejde, når du er det. Webhoteller kan være meget tekniske at kommunikere omkring, og det kræver derfor en god viden, hvis du skal kunne snakke med en support om det. Her er det igen en fordel med det danske sprog.

Der skal noget ekstraordinært til

Har du et .dk domæne, vil der skulle noget ekstraordinært til, for at det giver mening for dig at hoste i et andet land. Det kan være en lukrativ fordel – som en bonus til for eksempel annoncering eller et meget hurtigt webhotel til en lav pris. Det er dog sjældent, at man finder det, og derfor anbefales det altid at kigge på det danske marked. Vi har mange dygtige hostingfirmaer herhjemme, der har hurtige servere. Det går ikke, at man har en langsom hjemmeside i dag. Så forsvinder de besøgende over til konkurrenten. Det kan ingen firmaer leve med.